[Pertama] Hukum Mencium Tangan
و أما تقبيل اليد ، ففي الباب أحاديث و آثار كثيرة ، يدل مجموعها على ثبوت ذلك
عن رسول الله صلى الله عليه وسلم ، فنرى جواز تقبيل يد العالم إذا توفرت الشروط
الآتية :
1 - أن لا يتخذ عادة بحيث يتطبع العالم على مد يده إلى تلامذته ، و يتطبع هؤلاء
على التبرك بذلك ، فإن النبي صلى الله عليه وسلم و إن قبلت يده فإنما كان ذلك
على الندرة ، و ما كان كذلك فلا يجوز أن يجعل سنة مستمرة ، كما هو معلوم من
القواعد الفقهية .
2 - أن لا يدعو ذلك إلى تكبر العالم على غيره ، و رؤيته لنفسه ، كما هو الواقع
مع بعض المشايخ اليوم .
3 - أن لا يؤدي ذلك إلى تعطيل سنة معلومة ، كسنة المصافحة ، فإنها مشروعة بفعله
صلى
الله عليه وسلم و قوله ، و هي سبب تساقط ذنوب المتصافحين كما روي في غير ما
حديث واحد ، فلا يجوز إلغاؤها من أجل أمر ، أحسن أحواله أنه جائز .
“Berkaitan
mencium tangan; dalam soal ini terdapat banyak hadis dan atsar dari
kalangan salaf yang secara keseluruhan menunjukkan bahawa hadis tersebut
sahih dari Nabi. Oleh sebab itu, kami berpendapat dibolehkan mencium
tangan seorang ulama (yang ahli sunnah, bukan ahli bid’ah – pent.) jika
memenuhi beberapa syarat berikut ini.
1.
Perbuatan mencium tangan tersebut tidak dijadikan sebagai kebiasaan.
Sehingga ulama tertentu terbiasa menghulurkan tangannya kepada
murid-muridnya. Demikian juga para murid terbiasa mengambil barakah
dengan mencium tangan gurunya. Ini kerana Nabi sendiri jarang sekali
tangannya dicium oleh para shahabat. Jika demikian maka tidak boleh
menjadikannya sebagai kebiasaan yang dilakukan terus-menerus sebagaimana
kita ketahui dalam perbahasan kaedah-kaedah fiqh.
2.
Perbuatan mencium tangan tersebut tidaklah menyebabkan ulama tersebut
merasa sombong dan merasa lebih baik daripada yang lain serta menganggap
dirinyalah yang paling hebat berbanding yang lain.
3.
Perbuatan mencium tangan tersebut tidak menyebabkan hilangnya sunnah
Nabi yang sudah diketahui seperti sunnah bersalaman. Bersalam atau
berjabat tangan adalah satu amal yang dianjurkan berdasarkan perbuatan
dan sabda Nabi. Bersalaman tangan adalah salah satu sebab gugurnya
dosa-dosa orang yang melakukannya sebagaimana terdapat dalam beberapa
hadis. Oleh itu, tidak sepatutnya sunnah berjabat tangan ini
ditinggalkan kerana mengejar suatu amalan yang hanya berstatus mubah
(dibolehkan).” (Silsilah al-Ahaadits ash-Shahihah 1/159, Maktabah
Syamilah)
[Kedua] Membongkokkan atau menundukkan badan sebagai penghormatan
Hadis daripada Anas B. Malik radhiyallahu ‘anhu, Kami bertanya kepada Nabi Shallallahu ‘alaihi wa Sallam:
يَا
رَسُولَ اللَّهِ أَيَنْحَنِي بَعْضُنَا لِبَعْضٍ قَالَ لَا قُلْنَا
أَيُعَانِقُ بَعْضُنَا بَعْضًا قَالَ لَا وَلَكِنْ تَصَافَحُوا
“Wahai
Rasulullah, adakah sebahagian kami boleh membongkokkan (atau
menundukkan) badan kepada sebahagian yang lain (yang ditemui)?”
Rasulullah bersabda, “Tidak boleh.” Kami bertanya lagi, “Adakah kami
boleh berpelukan jika saling bertemu?” Beliau bersabda, “Tidak boleh.
Yang benar hendaklah kalian saling bersalaman.” (Sunan Ibnu Majah, no.
3692. Dinilai hasan oleh al-Albani)
Anas B. Malik radhiyallahu ‘anhu berkata:
قَالَ
رَجُلٌ يَا رَسُولَ اللَّهِ الرَّجُلُ مِنَّا يَلْقَى أَخَاهُ أَوْ
صَدِيقَهُ أَيَنْحَنِي لَهُ قَالَ لَا قَالَ أَفَيَلْتَزِمُهُ
وَيُقَبِّلُهُ قَالَ لَا قَالَ أَفَيَأْخُذُ بِيَدِهِ وَيُصَافِحُهُ قَالَ
نَعَمْ
“Seorang
lelaki bertanya kepada Rasulullah, “Wahai Rasulullah, adakah kami boleh
saling menundukkan (atau membongkokkan) badan apabila salah seorang
dari kami bertemu dengan saudaranya atau sahabatnya?” Rasulullah
menjawab, “Tidak.” Lelaki tersebut bertanya lagi, “Adakah boleh
mendakapnya (memeluknya) dan menciumnya?” Rasulullah menjawab, “Tidak.”
Lelaki itu bertanya lagi, “Adakah boleh mengambil tangannya dan
bersalaman dengannya?” Rasulullah menjawab, “Ya.”.” (Sunan at-Tirmidzi,
no. 2728. Dinilai hasan oleh at-Tirmidzi dan al-Albani)
Imam al-Qurthubi rahimahullah (Wafat: 671H) berkara:
وَرَوَى
أَنَسُ بْنُ مَالِكٍ قَالَ: قُلْنَا يَا رَسُولَ اللَّهِ أَيَنْحَنِي
بَعْضُنَا إِلَى بَعْضٍ إِذَا الْتَقَيْنَا؟ قَالَ:" لَا"، قُلْنَا:
أَفَيَعْتَنِقُ بَعْضُنَا بَعْضًا؟ قَالَ" لَا". قُلْنَا: أَفَيُصَافِحُ
بَعْضُنَا بَعْضًا؟ قَالَ" نَعَمْ"
Diriwayatkan daripada Anas B. Malik, beliau berkata, “Kami bertanya:
“Wahai
Rasulullah bolehkah kami saling membongkokkan (menundukkan) badan
apabila kami bertemu?” Rasulullah menjawab, “Tidak.” Anas bertanya,
“Untuk saling berpelukan di antara satu dengan lain?” Rasulullah
menjawab, “Tidak.” Anas bertanya lagi, “Dengan saling bersalaman di
antara satu dengan yang lain?” Rasulullah menjawab, “Ya.” (Tafsir
al-Qurthubi, 9/265)
Imam al-Qurthubi mengatakan:
وَإِذَا
سَلَّمَ فَإِنَّهُ لَا يَنْحَنِي، وَلَا أَنْ يُقَبِّلَ مَعَ السَّلَامِ
يَدَهُ، وَلِأَنَّ الِانْحِنَاءَ عَلَى مَعْنَى التَّوَاضُعِ لَا يَنْبَغِي
إِلَّا لِلَّهِ. وَأَمَّا تَقْبِيلُ الْيَدِ فَإِنَّهُ مِنْ فِعْلِ
الْأَعَاجِمِ، وَلَا يُتَّبَعُونَ عَلَى أَفْعَالِهِمُ الَّتِي
أَحْدَثُوهَا تَعْظِيمًا مِنْهُمْ لِكُبَرَائِهِمْ
“Tidak
boleh bersalaman (atau menghulur tangan) diiringi dengan membongkokkan
badan dan mencium tangan. Membongkokkan badan dalam maksud atau tujuan
kerendahan hati hanya boleh ditujukan kepada Allah (Subhanahu wa
Ta’ala). Adapun mencium tangan, itu adalah perbuatan orang-orang ajam
(selain ‘Arab) yang dilakukan dengan maksud memuliakan orang-orang
tuanya.” (Tafsir al-Qurthubi, 9/266)
Makanala
Syaikh al-Albani rahimahullah dalam ash-Shahihah, tentang perbuatan
mencium tangan (tanpa menundukkan kepala), beliau mengatakan (secara
ringkas):
Dibolehkan
mencium tangan dari kalangan ulama (orang-orang soleh dan berilmu)
dengan beberapa syarat. (Ulama yang dimaksudkan adalah ulama Ahlu Sunnah
wal-Jama’ah). [Pertama] Antaranya tidak dijadikan sebagai kebiasaan,
kerana para sahabat Nabi sendiri tidak biasa mencium tangan Nabi. Dan
orang yang dicium tangannya tersebut tidak menghulurkan tangannya supaya
dicium.
[Kedua] Tidak menjadikan orang yang dicium tangannya tersebut riya’, sombong, dan merasa lebih baik dari yang lain.
[Ketiga]
Tidak menghilangkan sunnah bersalaman tangan sebagaimana biasa yang
dianjurkan oleh Sunnah Rasulullah. (Rujuk Silsilah al-Ahaadits
ash-Shahihah, 1/159)
Adapun
perbuatan saling berpelukan (berdakapan) dibenarkan apabila pulang dari
musafir atau setelah lama tidak bertemu. Tetapi jika menjadikan ianya
sebagai kebiasaan (selain dari ketika balik safar), maka tidak
dibolehkan (makruh). Ini sebagaimana diriwayatkan dari amalan para
sahabat Nabi.
كان أصحاب النبي صلى الله عليه وسلم إذا تلاقوا تصافحوا، و إذا قدموا من سفر تعانقوا
“Bahawasanya
para sahabat Nabi Shallallahu ‘alaihi wa Sallam apabila bertemu mereka
saling bersalaman, dan apabila pulang dari safar (bermusafir), mereka
saling berpelukan.” (Majma’ az-Zawa’id, 8/75. Kata al-Haitsami,
“Diriwayatkan oleh ath-Thabrani dalam al-Ausath dan para perawinya
adalah perawi kitab ash-Shahih.” Dinilai sahih oleh al-Albani)
Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam bersabda:
مَا مِنْ مُسْلِمَيْنِ يَلْتَقِيَانِ فَيَتَصَافَحَانِ إِلَّا غُفِرَ لَهُمَا قَبْلَ أَنْ يَفْتَرِقَا
“Tidaklah
dua orang muslim yang bertemu kemudian saling bersalaman melainkan dosa
keduanya akan diampunkan (oleh Allah) sebelum ia berpisah.” (Musnad
Ahmad, no. 18547. Sunan Abu Daud, no. 5212. Sunan at-Tirmidzi, no. 2727.
Sunan Ibnu Majah, no. 3693. Dinilai sahih oleh al-Albani dan Syu’aib
al-Arnauth)
No comments:
Post a Comment